Kvinnen, barnet og havet

Av Kaare Espolin Johnson (1983)

Om kunstverket

Bildet utrykker igjen livets kamp mot kaoskreftene. En mor sitter i vinternatten på en forrevet knippe i havkanten. Hun holder et barn, og komposisjonen vekker sterke assosiasjoner om Madonna med barnet. Moren og barnet går nærmest i ett med det mørke bakgrunn.

Kaare Espolin Johnson regnes ofte som Nord-Norges kunstner, som den fremste tolker av menneskene og naturen i Nord-Norge og nordnorsk historie. Hans kunst er allikevel universell. Han skildrer menneskene i arbeid, slit, sorg og savn, men også med håp og kjærlighet. Derfor er hans kunst allmenngyldig og uavhengig av tid og sted, selv om motivene ofte er satt inn i den storslåtte nordnorske naturen. Kaare Espolin Johnson ble født i Surnadal i 1907, men bodde i løpet av sitt liv i Vadsø, Bodø, og Oslo, hvor han døde i 1994. Fra midten av 50 tallet tilbrakte han somrene i Lofoten. Han studerte ved Kunsthøgskolen og Statens kunstakademi og debuterte på Høstutstillingen i 1932. Espolin Johnson betegnes ofte som en erindrings kunstner, han henter sin motivverden fra barndommen i Finnmark og ungdomsårene i Bodø, enten selvopplevd eller gjenfortellinger. Til tross for at han bodde 60 år av sitt liv i Oslo bærer han lengselen etter den nordlige landsdelen med seg gjennom hele livet.

Kaare Espolin Johnson

Les mer...

Relaterte artikler