Om kunstverket
Grenselandet , en betegnelse som viser til en verden med rent faktiske grenser som for eksempel landområder, folk, kjønn, politiske forhold i samfunnet. Samtidig setter man blikk inn i forestillingen om en grenseløs verden - rommet og tiden, det som står i opposisjon til grensesettingene av den verden vi befinner oss i.
Motivet " De tre hellige gamle menn" inngår i "Grenselandet" som ett av flere element i utsmykkingsoppdraget -grenselandet (1964) ve Kirkenes politikammer.
Kaare Espolin Johnson regnes ofte som Nord-Norges kunstner, som den fremste tolker av menneskene og naturen i Nord-Norge og nordnorsk historie. Hans kunst er allikevel universell. Han skildrer menneskene i arbeid, slit, sorg og savn, men også med håp og kjærlighet. Derfor er hans kunst allmenngyldig og uavhengig av tid og sted, selv om motivene ofte er satt inn i den storslåtte nordnorske naturen. Kaare Espolin Johnson ble født i Surnadal i 1907, men bodde i løpet av sitt liv i Vadsø, Bodø, og Oslo, hvor han døde i 1994. Fra midten av 50 tallet tilbrakte han somrene i Lofoten. Han studerte ved Kunsthøgskolen og Statens kunstakademi og debuterte på Høstutstillingen i 1932. Espolin Johnson betegnes ofte som en erindrings kunstner, han henter sin motivverden fra barndommen i Finnmark og ungdomsårene i Bodø, enten selvopplevd eller gjenfortellinger. Til tross for at han bodde 60 år av sitt liv i Oslo bærer han lengselen etter den nordlige landsdelen med seg gjennom hele livet. Noen av hans fineste barndomsskildringer ble skapt av erindringene herfra. Med små guttens blikk, får vi oppleve pomorhandelen, den lille russisk ortodokse kirken Boris Gleb, og det eventyrlige lyset på Finnmarksvidda. Kaare Espolin Johnson har illustrert liv og leven i Nord-Norge i bildene sine, og har fått et eget galleri i Storvågan i Lofoten. Han føler med dette at bildene er kommet hjem. Espolin Johnson var illustratør for blant annet Vett og Uvett, og Den siste vikingen, og dekorerte hurtigruteskip og andre byggverk.