Bilete 1976 II

Av Per Kleiva (1976)

Om kunstverket

To nakne føtter henger over en brosteinsbelagt gate. Et gjennomsiktig bilde av ansiktet og torsoen til et barn overlappes av belegningssteinene. Kunstverket er en typisk silkevisning på papir, som henger på veggen på biblioteket for psykologi og jus sammen med to andre silkevisninger fra samme sekvens (Bilete 1976 I og III). Sammen lager de en triptykon. Alle tre kombinerer teknikker fra grafikk og fotografering. I Bilete II er føttene gravert med nervøse linjer og bruk av grove verktøy, trykt på en dobbel eksponert fotografering - gaten og barnet. Bakgrunnsmotivet gjentas i alle tre verkene mens hovedmotivet i forgrunnen er i endring, en livløs mann og en ammende kvinne med et barn, i tillegg til de to føttene.

Føttene, ansiktet til barnet og dets blikk i Bilete 1976 II er sterke tegn på menneskelig tilstedeværelse. Gaten er hard, kald og livløs. Det er noe urovekkende ved de hengende føttene og den delen av kroppen vi ikke ser. Er føttene og barnet forskjellige deler av den samme personen? Fortid og tilstedeværelse, stasjoner under livsstien? Er barnet et vitne eller et offer for krig? Advarer den oss, gir oss skylden eller ber om hjelp gjennom blikket?

Kleiva (1933-2017) var en venstreorientert politisk aktivist. I løpet av 1960-tallet trykte han plakater som motarbeidet Vietnam-krigen. Gradvis handler kunsten hans mer om mellommenneskelige forhold sammen med hans politiske engasjement .

Rognald Heiseldal Bergesen (Ph.D.), lektor i kunsthistorie, UiT Norges arktiske universitet

KORO: https://www.nasjonalmuseet.no/samlingen/objekt/MS-01283-1988

Per Kleiva

Les mer...

Relaterte artikler