Om kunstverket
Et fargefotografi viser flere bygninger ved kysten i Kåfjord, Nord-Norge, hvor kunstneren bodde som barn og ungdom. På stranden er det to naust. Lenger bak er en låve, et våningshus, en campingvogn og noen høyspentledninger. Låven og våningshuset er velstelt, men naustene viser forskjellig grad av forfall. En eng i bakgrunnen blir avbrutt av en bratt fjellside.
Geir Tore Holm, som har en kystsamisk bakgrunn, er interessert i spenninger mellom samisk og nordnorsk identitet, samt mellom natur og kultur. Kystgården på bildet viser ikke stereotype samiske tegn, som reinsdyr, samer i nasjonaldrakten eller det samiske teltet. Likevel er gården ved fjordbredden en ekte samisk bosetning. Samer har bodd permanent på slike steder i århundrer. Bildet viser konflikter mellom kultur og natur. Bygninger, høyspentledninger og engen er innlemmet i naturen. I forgrunnen er naturen i ferd med å ta tilbake landskapet, det er bare et spørsmål om tid før naustene er borte. Bildet viser tidens gang så effektivt som et stillebenmaleri fra 1500-tallet.
Holm har jobbet med videokunst, skulptur, fotografering, performance og installasjoner. Han har skrevet så vel som forelest om samisk samtidskunst siden han fullførte sin utdannelse ved Kunsthøgskolen i Trondeim i 1993. Det er relevant for hans kunst at han også er utdannet som hagearbeider, og at han er bonde. Han var prosjektleder ansvarlig for å etablere Tromsø kunstakademi. Han har mottatt flere stipender og priser, som Savio-prisen og den norske regjeringens garanterte inntekt for kunstnere.
Rognald Heiseldal Bergesen (Ph.D.), lektor i kunsthistorie, UiT Norges arktiske universitet
KORO: https://koro.no/kunstverk/buot-f%C3%A1pmu-s%C3%A1miide-2-all-makt-til-samane-2/