Om kunstverket
På urbefolkningen rom / Áloálbmot?oakkáldat på biblioteket for kultur- og sosialvitenskap vises tresnittet Ratkin som det siste i en serie på fire. Som en helhet er serien basert på illustrasjoner av reinsdyr, men i Ratkin har kunstneren flyttet fokus fra reinen som et konsept til de symbolske verdiene ved å dele inn noe i forskjellige grupper. Når en reinflokk samles, blir den delt inn i grupper for å skille visse dyr, f.eks. umerkede kalver. Bildets motiv er inspirert av reinsdyrflokken sett fra fugleperspektiv. Dette er basert på kunstnernes erfaringer med reindrift fra helikopter. Sammensetningen av bildet er formet som membranen til en samisk tromme. Ved første øyekast ser du et tresnitt, den spesielle formen på membranen og mange sorte figurer mot en hvit bakgrunn. Ved en nærmere undersøkelse vil du se at bildet er fullt av symboler som representerer reinsdyr, mennesker, våpen, forskjellige dyr, fugler, planter, en bil og et helikopter. Motivene er delt inn i grupper og skilt av linjer som ligner tre grener.
I følge kunstneren selv er han fascinert av separasjonen av reinsdyr. I Ratkin skiftes rollene, og det er reinen eller andre dyr som skiller mennesker, og skiller det gode fra det onde. Motivene viser mange symbolske konstellasjoner som både er humoristiske og sarkastiske - og kanskje til og med skremmende - et seriøst tema med en ironisk vri.
Hans Ragnar Mathisen / Elle-Hánsa; (f. 1945) er en samisk maler, grafisk kunstner og forfatter. Han ble utdannet ved Statens kunstskole, håndverk og kunstindustri malingskurs og Statens kunstskole, maling og grafisk kunst. Motivene til bildene hans viser hans engasjement for det samiske folket, dets myter og sagn, og landskapet Troms og Finnmark. Han karakteriserer sine egne bilder som naturalistiske, men med innslag av symbolikk og litt ironi.
Frøydis Henriksen, kunsthistoriker, lektor for visuell kunst, Breivang videregående skole