Månelys

Av Oscar Bodøgaard

Om kunstverket

Tre sjarker seiler mot horisonten i en månelys natt. To store flater, et mørkegrønt hav i bilderommets nedre to tredjedeler, og en gråblå himmel øverst, setter rammer for handlingen. Sjarkene bryter stilheten langs en akse sentralt, uten å forstyrre komposisjonens overordnete ro. Kjølvannet bak båtene gir månelyset rom for å spille i nyanser av hvitt, blått, turkis og grått. Bodøgård hadde flere lignende komposisjoner, eksempelvis Mørk dag (1977) på Nasjonalmuseet, hvor både hav, horisont, himmel og båter er til stede. I andre komposisjoner er det kun himmel og hav.

Oscar Bodøgaard (1923-2011) ble født i Skjerstad. Han arbeidet med staffelimalerim og dekorasjonsoppgaver, i tillegg til at han restaurerte for riskantikvaren. Motivkretsen var vanligvis fra nordnorske kystlandskaper, der hav, himmel, fiskebåter og enkelte ganger, fjellandskaper, spilte en stor rolle. Karakteristikker av mørketidens særegne lys er ett av Bodøgaards kjennetegn. Han var blant annet utdannet ved Tegne- og malerskolen i Trondheim, Bjarne Engebrets malerskole i Oslo, Kunstakademiet i København og Statens Kunstakademiet i Oslo under Per Krogh.

Av
Rognald Heiseldal Bergesen
Publisert i 2021

Relaterte artikler