Tutankhamon with Snow Owls

Av Jenny-Marie Johnsen (1992)

Om kunstverket

Vaktmesternes pauserom på MH-bygget er utsmykket med fire fotografier av Jenny-Marie Johnsen. Tre av dem henger ved siden av hverandre som et triptyk på den ene langveggen, mens det siste henger på kortveggen vendt mot en undervisningstavle på motstående vegg. Motivet på triptykets midterste foto, er fire alabastdødsmasker av Tutankhamon. Dette er flankert av en fotografert snøugle på hver side - den ene frontalt, den andre med baksiden frem. Bildet på kortveggen viser en ugle med begge øynene åpne vendt mot tavlen på motstående vegg. Rommet var i utgangspunktet et kollokvierom, og kunstverket ble laget for det. Det inneholder flere referanser til kunnskap, undervisning, nysgjerrighet og medisin, som alle er relevante for rommets opprinnelige funksjon. De fire dødsmaskene ble fotografert i det egyptiske museet i Kairo, og er beholdere for faraoens fire hovedorganer henholdsvis hjerte, lunge, lever og nyre. Uglene har siden den greske antikken blitt koblet til visdom og læring. I det gamle Egypt var de knyttet til døden. Snøuglene på bildet ble fotografert i den zoologisk have i København. Blikkene og blikkretningene er sentrale dimensjoner i kunstverket og kan relateres til vokterfunksjoner, i tillegg til at de henvender seg til ulike rom. Dødsmaskene vokter hverandre, mens den ene uglen ser oppover, den andre ut av rommet, og den enslige uglen stirrer mot tavla.

Jenny-Marie Johnsens (f. 1960, Vardø) arbeider i spenningsfeltet mellom foto og maleri. Dette innebærer at fotografiene hennes er behandlet digitalt for å fremheve bildenes maleriske og estetiske kvaliteter uten at det fotografiske utgangspunktet blir borte. Motivene spenner fra arktiske naturlandskaper og himmellegemer til geologi og sommerfugler. Det er noe lekende og sofistikert ved dette. På lavmælt vis, åpner kunstverkene opp for visuelle, så vel som konseptuelle, filosofiske og optiske effekter, som ville vært umerkelige i ubearbeidete fotografier. Johnsen ble utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og ved Gerlesborgsskolan i Stockholm.

Av
Rognald Heiseldal Bergesen
Publisert i 2021

Relaterte artikler